donderdag 11 juni 2020

Belangrijke gegevens

Hier ben ik weer met een tweede post 😊
Ik leg mijn vorige bijna-besmet-met-corona-post eventjes naast mij neer en geef bij deze wat gegevens, cijfermateriaal en grafieken. 

Enkele dagen geleden, op 8 juni, postte ik iets waarin ik mij vragen stelde over een tweede golf of een tweede piek. 
Vandaag zag ik dit passeren: 

"142 nieuwe besmettingen, druk op ziekenhuizen neemt verder af"


De laatste uren zijn er (wéér) een groot aantal besmettingen bijgekomen, 142 om precies te zijn. In België staat de teller op 59 711 besmettingen sinds het begin van de corona-uitbraak. 

De besmettingscijfers tonen al een tijd dat enkele regio's zwaarder zijn getroffen dan andere. 
Een mooi overzicht van besmettingen in de steden

"De beste indicator om na te gaan of de strijd tegen het coronavirus succesvol is, is de druk op de ziekenhuizen."

Het coronavirus is zo besmettelijk dat één persoon gemiddeld twee tot drie andere personen aansteekt, bij de (gewone) griep is dit 0,9 personen. Mochten we alle maatregelen weer intrekken, dan worden er zoveel mensen ziek dat de ziekenhuizen dit niet (meer) zouden aankunnen.

Het is dus de bedoeling om de groei van de ziekenhuisopnames, het aantal mensen aan de beademing en de patiënten op de intensieve zorg te drukken. 

Belangrijke cijfers voor de gezondheidszorg: 
Spanje en Frankrijk zijn later begonnen met cijfers bijhouden.

De gezondheidszorg wil dus een evenwicht houden tussen het aantal bezette bedden en het aantal beschikbare bedden. België telt 2700 intensieve zorgbedden, waarvan 2300 voor corona-patiënten bestemd zijn. Momenteel zijn er 99 mensen op de intensieve zorg. 
Gelukkig mogen er dagelijks genezen-corona-patiënten het ziekenhuis verlaten. 
Aantal ontslagen 
Je zou hierbij denken dat het aantal ontslagen uit het ziekenhuis, in deze periode, lager ligt dan een aantal weken geleden. Het is een beetje dubbel: dit is inderdaad zo maar dit ligt lager omdat er net minder mensen zijn die kunnen ontslagen worden, minder opnames leidt natuurlijk naar een minder aantal ontslagen. 

"De laatste 24 uur waren er 16 sterfgevallen"

Het aantal coronadoden bedraagt 9 636 in België. Er is wereldwijd een discussie rond dit aantal. Bij ons is dit cijfer redelijk hoog in vergelijking met andere landen, dit omdat België het aantal doden in de woon-zorgcentra meetelt, die bedragen in Vlaanderen de helft van het dodenaantal. 
Groei aantal doden remt langzaam af: 

"Aantal geteste personen per dag"

Begin maart lag het cijfer van het aantal dagelijkse testen op 2000, nu ligt dit op 10 000/dag. 
(Even een verwijzing naar mijn vorige bijna-besmet-met-corona-post: dit waren dus nog 9 999 mensen die naast mij werden getest dinsdag, en iedereen heeft dezelfde ongemakkelijke en ambetante test gehad😝)
Of er nu werkelijk een tweede golf of piek komt? Ik heb geen idee... Ik hoop zoals velen van niet, maar ik denk dat de tijd ons dit wel zal uitwijzen. 

Hopelijk tot snel! 
Vele groetjes, 
Axana 

Bervoet, D.; Segers, T. & Roelens, T. (2020, 11 juni). 142 nieuwe besmettingen, druk op ziekenhuizen neemt verder af. De Tijd. Geraadpleegd van https://www.tijd.be/dossiers/coronavirus/142-nieuwe-besmettingen-druk-op-ziekenhuizen-neemt-verder-af/10217952.html 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten