maandag 8 juni 2020

Een tweede coronapiek?

Hier ben ik weer! 

The Final Countdown

Tijdens het lezen van andere blogs, dacht ik plots spontaan aan een liedje. Deze is waarschijnlijk door  iedereen gekend; 'The Final Countdown'. (klik hier voor het liedje)

Ik vroeg mij af of we EINDELIJK aan het echte aftellen konden beginnen (het laatste aftellen, vandaar de titel): de tijd zonder corona. Ik weet natuurlijk dat er nog geen vaccin is, maar ik had gehoopt dat het dalen van alle cijfers rond corona goed nieuws was. 
Maar wat nu... 

"De volgende lockdown is misschien nog strenger dan deze: komt er een tweede coronapiek?"

Ik schrok toen ik dit las. Dit is een artikel uit De Morgen. Het verwijst naar het feit dat we ons goed moeten voorbereiden op een tweede piek. Het gaat ook over de exitstrategieën en de vragen die deze strategieën oproepen bij de mensen. 

Een ander artikel vertelt ook dat een tweede piek verre van uitgeloten is. Iedereen waarschuwt er zelf voor. 

Ik hoop van harte dat we deze corona-periode snel achter ons kunnen laten! Liefst zo snel mogelijk! 
Een tweede coronagolf zal misschien zelf erger zijn of de golf die we nu hebben (gehad), betekent dit dat die ernstiger zal zijn? Dat er dan meer mensen elkaar zullen besmetten? Dat die golf nóg langer zal duren? Dat er meer overlijdens zullen zijn? Zullen we dan opnieuw in ons 'kot' moeten blijven? Zal alles weer opnieuw worden gesloten? En wat dan met de economie? 

Ik heb hier veel vragen bij, net als veel anderen. 
Hopelijk komen we daar niet toe... 

Maar... 

Het aantal besmettingen stijgt wéér. Woensdag (3/6/2020) waren er 70, donderdag (4/6/2020) waren er 82, vrijdag waren er (5/6/2020) 140 en zaterdag (6/6/2020) waren er 165. Dit aantal gaat dus terug de lucht in... 

Zullen we dan toch weer tot een tweede golf komen? 

Aangezien corona niet wil stoppen, zou het de juiste kant mogen
opgaan door te zorgen voor minder negatieve gevolgen. 

Cdh. (2020, 6juni). Aantal besmettingen stijgt vierde dag op rij. Het Nieuwsblad. Geraadpleegd van https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200606_04983543
Europe. [Europethebandtv]. (1986, 14 februari). The Final Countdown [YouTube]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=9jK-NcRmVcw
Meyfroidt, G. (2020, 27mei). Geert Meyfroidt: "Ik verwacht geen tweede coronapiek meer". Nieuws 365. Geraadpleegd van https://nieuws365.be/news/17631/geert-meyfroidt-ik-verwacht-geen-tweede-coronapiek-meer
Vermeulen, D. (2020, 8mei). De volgende lockdown is misschien nog strenger dan deze: komt er een tweede coronapiek? De Morgen. Geraadpleegd van https://www.demorgen.be/nieuws/de-volgende-lockdown-is-misschien-nog-strenger-dan-deze-komt-er-een-tweede-coronapiek~b49ce287/

1 opmerking:

  1. Toffe post! Ik hoop dat er geen tweede golf in aantocht is want ik zou niet nog eens zo lang in quarantaine willen zitten...
    Ik vind het trouwens fantastisch dat je het liedje erbij vermeld! Ik vind het heel toepasselijk!
    Liefs Sophie

    BeantwoordenVerwijderen