zaterdag 13 juni 2020

Last, but not least

Hier ben ik weer! 

Bij deze sluit ik mijn blog af 😊

Ik heb er veel tijd in gestopt, ik heb veel opzoekwerk en schrijfwerk gehad, maar... Ik vond het oprecht zeer leuk en aangenaam om te doen. 
Ik denk zelf dat ik het nog raar zal vinden om deze niet meer bij te houden, maar ik vind gauw wel weer een andere hobby :) 

Ik hoop dat het voor jullie, als lezers, ook leuk en aangenaam was om te lezen. De ene post is natuurlijk veel positiever dan de andere, maar toch hoop ik dat dit jullie interesseerde. 

Reacties mogen er zeker nog geplaatst worden, deze beantwoord ik graag en ik vind het interessant om jullie meningen en standpunten te lezen. 

Ik had graag nog voor een laatste keer even stilgestaan bij corona, maar nu over het positieve ervan. 

Het positieve aan het coronavirus

"Vele burgers en organisaties toonden de afgelopen weken een grote vindingrijkheid en inzet om interacties te stimuleren, vanuit de eigen bubbel."
  • Na de crisis wil de Belg zijn leven beteren, volgens onderzoek. Zowel op het vlak van ontspanning als op het vlak van sport en beweging. Zoals velen al weten, misschien doen jullie dit ook (?), zijn er sinds corona meer en meer sporters. In het begin van de lockdown was dit ook de voornaamste reden waarvoor je het kot mocht verlaten.  
  • Belgen willen meer tijd maken voor wat écht telt, denk maar aan tijd doorbrengen met de partner of met de kinderen. 
  • Evi Hanssen maakt(e) een programma over de toekomst na corona; 'Is dit nu later?'. Ze focust hierbij op de positieve kant van de coronacrisis. 
  • Er is meer solidariteit. In het begin van de crisis dook er een groep op, op Facebook; "Verspreid solidariteit, geen virus". Zij wouden mensen samenbrengen om de kwetsbaren en de ouderen te ondersteunen en te helpen (bv door boodschappen te doen, klusjes op te knappen of door de hond van iemand anders uit te laten etc.). Rond dit initiatief zijn er nog meerdere groepen opgericht. (Die kun je zeker online vinden!)
    Ook de zorgsector werd hierbij enorm geholpen. Zij konden beroep doen op kinderopvang tijdens de werkuren en enkele supermarkten bleven langer open zodat ook zij hun boodschappen konden doen, maar dan na de werkuren. Vergeet trouwens de witte doeken niet die mensen buiten rondhangen uit solidariteit voor de zorgsector! 
    Er werden ook initiatieven opgericht om mondmaskers te maken. Dit werd gedaan om bv aan de zorgsector te geven of om onderling in de vriendenkring te verspreiden. 
    Er zijn natuurlijk nog vele andere initiatieven opgericht die de solidariteit kunnen aantonen, maar ik houd het voor nu bij deze. 
  • Er is meer respect voor elkaar. Het maakt niet uit of je vuilnisman bent, of een postbode; een kassierster of rekkenvuller; behoort tot de poetsdienst of hulp aan huis; een bezorger van online pakketjes, ... We hebben iedereen nodig om te kunnen functioneren in een waardige maatschappij! De coronatijden heeft dit duidelijk gemaakt voor iedereen!
  • Grootouders leren de sociale media kennen; velen leren bv skypen om zo in contact te blijven met hun (klein-)kinderen. 
  • Er werden online lessen opgericht. Ook taken en toetsen gaan veelal online door. 
Aan allen die hielpen de corona-lockdown door te komen:
Oprecht bedankt!

En om af te sluiten - zoals altijd - een qoute over corona: 
Spaanse politicus, huidig hoge vertegenwoordiger van de Europese Unie

Vele groetjes 😃
Axana 


ADN. (2020, 3 april). Belg voelt zich door coronacrisis meer verbonden met partner, maar maakt meer ruzie met de kinderen. Het Laatste Nieuws. Geraadpleegd van https://www.hln.be/nieuws/binnenland/belg-voelt-zich-door-coronacrisis-meer-verbonden-met-partner-maar-maakt-meer-ruzie-met-de-kinderen~aa5cf70c/ 
Nuyts, J. (2020, 20 maart). Samen sterk: van "Bedankt bedankt postbode én vuilnisman!" tot (veilig) met buren koffie drinken op het balkon. Vrt NWS. Geraadpleegd van https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/19/solidariteit-tijdens-de-coronacrisis/  

1 opmerking:

  1. Hey Axana! Toffe post! Ik kan mij volledig vinden in de positieve effecten van corona! Er is inderdaad veel meer respect en solidariteit onder de mensen!
    Liefs Sophie

    BeantwoordenVerwijderen