dinsdag 2 juni 2020

Eens iets anders dan het coronavirus? Of toch niet?

Hallo, hier ben ik weer ! (op een dinsdag, zie: 'black tuesday')
Vandaag weer een nieuwe post en dit de avond voor een examen... 😮 

Ondertussen is het wel al voor iedereen duidelijk dat het coronavirus afzwakt. Vandaag zaten we zelf onder de 100 besmettingen in ons land! Dat is natuurlijk zeer goed nieuws. We blijven natuurlijk met z'n allen hopen dat de cijfers niet weer de lucht in gaan (dat het virus maar vertrekt en weg blijft! 😉).

Ik zou het graag hebben over de nieuwsberichten die we nu te horen en te zien krijgen. Nu het virus afzwakt en alles in de goede richting gaat, komt er weer ander nieuws dat minder of niets met corona te maken heeft. 

Gijzeling dertienjarige jongen 

Denk maar aan de 13-jarige jongen die 42 dagen zat opgesloten na een ontvoering. Hoe erg ik dit ook vind, zal ik er niet dieper op ingaan (ook staat alle informatie die hierover te vinden is online), omdat ik graag iets anders zou meedelen. 

George Floyd

Iedereen kent ongetwijfeld 'George Floyd'. Een Amerikaan van 46 jaar die overleed in de VS na verstikking door menselijk toedoen. De oorzaak van zijn overlijden wordt gezien als politiegeweld omdat een politieagent meer dan zes minuten lang zijn knie op de nek van Floyd G. hield. Dit bracht vanzelfsprekend een hele protestgolf met zich mee (die u ongetwijfeld kan volgen online en op sociale media en via nieuwsberichten op de radio, het tv, de krant ...). Het gaat immers om een blanke politieman die George Floyd, een 'zwarte' man, heeft doen overlijden (racisme). Er is een autopsie uitgevoerd waaruit blijkt dat Floyd G. de adem werd ontnomen doordat een agent op zijn rug drukte, en doordat er niet genoeg bloed naar de hersenen ging door het drukken van een andere agent.

#Blacklivesmatter #Blackttuesday 

Op sociale media verschijnen zwarte foto's met deze hashtags, om aan te tonen dat deze racistische acties moeten ophouden. 

Ik vond tussen deze berichten een tekstje die ik graag wou mededelen op mijn blog; dit ook weer als gevolg van de gebeurtenissen die zich afspelen tegen racisme. Ik citeer:

"Een pandemie. Een wereldwijde verspreiding van een besmettelijke ziekte. Het enige verschil tussen covid-19 en racisme is dat racisme wereldwijd geaccepteerd wordt. 
Gebruik sociale media waar het voor gemaakt is en toon de beste kant van jezelf. Toon voor welke waarden en normen je staat. Want ook jou gevoel voor rechtvaardigheid is besmettelijk. Negeer het probleem niet. Negeer je invloed niet. Onderschat je invloed niet. Je maakt een verschil. Power in unity." 

Ik vond het iets dat mij bijbleef. Iets dat ik met jullie wou delen.

Mijn blog gaat natuurlijk over corona en niet over racisme, maar toch vond ik dit inspirerend. De link die tussenbeide, zou ik zelf al niet kunnen bedenken. Corona zwakt af, tot het (hopelijk) zal verdwijnen. Zouden we er met z'n allen ook niet kunnen voor zorgen dat racisme verdwijnt? 

Dit zou direct ook een goede bijdrage zijn voor de sociaal werkers, want: heeft iedereen niet het recht op een menswaardig leven? En dit zonder onderscheid van huidskleur, afkomst, ras, taal, etc.? 

Laat mij gerust jullie bedenkingen weten in de reacties. 

Groetjes, Axana. 

Normaal gezien sluit telkens af met een quote over corona of quarantaine, deze keer vind ik deze toepasselijker: 
En deze gooi ik er ook meteen bij; 

Tot snel!

3 opmerkingen:

  1. Hele leuke post om je eens in te verdiepen! Toffe quotes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Axana,

    Ik ben blij dat je hierover schrijft, want ik vind wel dat het iets is dat meer aandacht moet krijgen. Ik lees dat dit vaak gebeurt in de VS, overal eigenlijk. Jammer dat mensen nog altijd anders behandeld worden vanwege hun huidskleur. #BlackLivesMatter

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dit super dat je hierover schrijft! Ik vind dat er veel meer aandacht moet besteed worden aan dit onderwerp want het is iets wat in deze moderne tijd nog steeds gebeurd!
    #BlackLivesMatter
    Liefs Sophie

    BeantwoordenVerwijderen